Friday, November 23, 2007

Koleksi Pertama : Ombak Rindu

OMBAK RINDU BY FAUZIAH ASHARI
Sinopsis
Izzah adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian yang kematian orang tua akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, bapa saudaranya, Taha telah mengambil alih tugas memelihara Izzah. Isteri Pak Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencan dalam keluarga.
Pak Taha seorang yang banyak berhutang.Disebabkan kesempitan wang, dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak bapa saudaranya walaupun hatinya tidak rela.
Disitulah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan pertama bernama Hariz. Hariz telah membeli dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.
Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair mengugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?
p/s: sinopsis dipetik dari kulit buku Ombak Rindu, terbitan alaf21.
..^-^..
..^-^..
Kata aku..
..^-^..
..^-^..
Mengapa aku beli novel ini? Sebenarnya aku pernah membaca novel terdahulu Fauziah Ashari iaitu Pergilah Sepi dan novel itu agak menarik juga kerana aku telah meminjam buku itu berkali - kali dan membaca berulang - ulang. Aku tidak dapat mengulas lanjut mengenai novel Pergilah Sepi ini memandangkan ingatan aku terhadap jalan cerita novel ini sudah semakin pudar memandangkan ianya ku baca 3tahun yang lalu dan tiada dalam koleksiku.
Apabila aku melihat novel terbaru beliau dipasaran, terdetik di hati untuk mengikuti hasil penulisan beliau seterusnya. Dan ia tidak mengecewakan. Ombak Rindu boleh dikatakan salah satu dari novel kegemaran aku.
Bagaimana dengan hasil penulisan Fauziah Ashari? Pada pendapat aku, semua penulis novel adalah baik dalam penulisan mereka. Gaya penulisan berbeza - beza dan begitu juga citarasa masing - masing. Namun, bahasa melambangkan keintelekan kita. Jadi, pamirkan keintelekkan kita dalam penulisan biar tiada siapa sedari siapa kita sebenarnya.
p/s : Jangan senyum jika anda tidak mahu melakukan. Senyuman pada insan, jgn senyuman pada manusia.

2 comments:

peCheNTa NoVeL said...

salam...
nape ombak pintu?
ombak rindu la...hehe...^^

Masuliza said...

wslm..
trima ksih krn teguran tu.. ^-^