Monday, November 26, 2007

Bicara Hati - Damya Hanna

Sinopsis

Dalam satu kemalangan kecil yang tidak disengajakan, Tengku Syahran dan Zahlia bertemu. Ketika itu, Tengku Syahran sedang buntu memikirkan cadangan emaknya ingin menjodohkan dia dengan Linda, seorang wanita yang tidak pernah dicintai.

Seminggu mengenali Zahlia, Tengku Syahran menyatakan hasratnya untuk memperisterikan Zahlia untuk mengelak dirinya dikahwinkan dengan Linda. Zahlia terkejut dengan permintaan Tengku Syahran. Tengku Syahran tidak dikenali dan tidak mungkin Zahlia boleh jatuh dengan pemuda itu. Zahlia serba salah untuk menerima lamaran itu. Pelbagai cara dilakukan oleh Tengku Syahran untuk memenagi hati Zahlia. Akhirnya Zahlia kau tetapi dengan syarat, iaitu hak - hak peribadi Zahlia tidak akan diganggu.

Setelah diijabkabul, Tengku Syahran mula berubah. Egonya terlalu tinggi dan dia tidak mengikut perjajian yang telah ditetapkan. Zahlia rasa tertipu. Tengku Syahran telah mengingkari. Kini timbul pelbagi konflik dalam rumah tangganya.
Benarkah hakikat bahawa perkahwinan yang berdasarkan kontrak tidak dapat mengundang rasa cinta, kasih, sayang dan kerinduan?
p/s :sinopsis dipetik dari kulit buku Bicara Hati terbitan alaf 21.
Kata aku...
Aku suka sangat baca novel ni. Kali pertama baca novel ni adalah dipinjam dari kawan tapi bila asyik nak pinjam untuk dibaca kali ke berapa ntah, aku pun xpasti..memaksa aku membeli sendiri novel ini. Memang menarik kerana ia membuatkan aku tertawa sendiri dan kadang - kadang ada teman sebilik kata 'Masu dah gila'.. Terukkan diaorang. Mujurlah aku ada seorang kawan yang mempunyai karakter yang sama seperti aku. Cuma yang membezakannya ialah bahan bacaan kami. Dia akan ketawa sendiri jika membaca komik walaupun komik itu komik kisah pergaduhan.
Komen seorang kawan mengenai buku ini mengatakan tidak logik jika hanya kerana lipas, mereka bersama. Memang kadang kala bahan bacaan seperti ini ada unsur luar dari logik atau realiti. Tapi aku dah menganggap ia sebagai hanya bahan bacaan untuk hiburan diri. Jika aku rasa hati ini gembira atau buat aku happy go lucky kesan dari membacanya..itu adalah keuntungan yang aku perolehi. Jika orang lain tidak mengalami kesan yang sama seperti aku, novel atau bahan bacaan seperti ini tidak sesuai untuknya. Kena lah cari bahan lain.. Yang pasti, kita perlu saling hormati kesukaan orang lain.!

5 comments:

Anonymous said...

aku ske gila baca novel ni.. aku harap nanti ada sambungan lagi ye...ini novel paling best aku pernah baca daripada novel lain..

nurul afiqah said...

inilah novel kegemaran sy.. ;PP

MamaFaMi said...

Salaam....
Mama baru je habis baca buku ni. Sanggup stay up sampai kol 1 pagi semata-mata nak habiskan. Sampai bengkak-bengkak mata menangis sambil membaca.

Well, kalau mama jadi Zahlia kan, masih ada 0.01% hati yang terguris dengan Tengku Syahran. Keras gak hati mama kan... hehehe....

Tapi kalau suruh baca lagi sekali, rasanya tak sangguplah kot... Rasa tersiksa sangat.... masa baca tu, bersyukur sangatlah Allah dah takdirkan mama tak perlu lalu segala kekusutan seperti Zahlia demi mencapai kebahagiaan....

Alamak, sorrylah, panjang pulak membebel! Hehe...

qhairina said...

aku pom suke gler baca novel ni....ms form bpe tah aku bc novel ni....novel ni la yg buat aku jatuh cinta ngn novel.....memang terbaik la novel ni...

LoyalReader said...

best novel nie...